Žensko preduzetništvo sve prisutnije u IKT sektoru, navodi istraživanje Unije poslodavaca Vojvodine
Često se susrećemo sa temom da li je IT delatnost za muškarce ili se tu može uspešno „snaći“ i žena. Činjenica je da IT nije rodno opredeljen i da se u ovoj oblasti uspešno „snalaze“ oba pola. Prilike i uspeh zavise od znanja, veština, iskustva i naravno upornosti da se ostvari cilj a to je samopotvrđivanje i priznavanje od strane društva (plus da ne zaboravimo finansijski momenat, ali i činjenicu da „nije zlato sve što sja“).
Unija poslodavaca Vojvodine je uradila istraživanje na ovu temu, zato ćemo preneti utiske postavljene na portalu startit.rs koji podržava i prati preduzetništvo na našim prostorima. Dakle, da počnemo…
Više od polovine žena koje pokrenu biznis u Srbiji imaju fakultetsku diplomu, uglavnom žive u većim gradovima i žele da upotrebe svoje znanje kako bi „uzele život u svoje ruke i više zaradile”, pokazuje istraživanje Unije poslodavaca Vojvodine.
Na papiru se u Srbiji na čelu 30 odsto kompanija nalaze žene, ali ono što piše u Agenciji za privredne registre ne mora da odgovara stvarnom stanju.
„Pojedina istraživanja pokazuju da se među preduzetnicima nalazi i određeni broj žena koje su samo formalne vlasnice preduzeća, dok preduzetničke aktivnosti i upravljačke funkcije obavljaju muškarci, najčešće njihovi supruzi ili muški članovi porodice”, objašnjavaju u Uniji za nova.rs.
Žene sve ranije osnivaju firme
Žene su vlasnice mikro, malih i srednjih preduzeća i to najčešće u „ženskim” delatnostima. Uviđa se kako žene sve mlađe ulaze u preduzetništvo, uglavnom do 30. godine. Širi se i spektar industrija u koje ulaze.
Trgovina je od samog početka oblast gde ženski biznisi dominiraju, ali je žensko preduzetništvo sve više prisutno u oblastima kao što su informaciono-komunikacione tehnologije, knjigovodstvene usluge, intelektualne usluge poput finansijskog konsaltinga, upravljanja ljudskim resursima, edukacija i kreativne delatnosti.
Preduzetnice su većinom i majke
Danas je sve više preduzetnica koje žive same ili s decom, bez partnera, u odnosu na prethodna istraživanja, a kako u Uniji navode, to pre svega dovode u vezu s tim što žene sve ranije ulaze u biznise. No, i dalje dominiraju one koje žive u porodičnim domaćinstvima, iako država ne pruža adekvatne uslove za majke i trudnice preduzetnice, o čemu je Startit Dnevnik pisao.
Potreba za samoostvarenjem najčešći motiv
U pogledu razloga i motiva da se uđe u preduzetništvo preovladava želja za samoostvarenjem i potreba da se stručno znanje i sposobnosti iskoriste u vlastitom biznisu kao i da se zarađuje više.
Među ispitanicama je manje onih koje su u preduzetničke vode ušle zbog gubitka posla i nemogućnosti da ekonomsku samostalnost ostvare kroz zapošljavanje, što je ocenjeno kao povoljan i poželjan trend koji treba podsticati.
Preduzetnicama nedostaje poslovnog znanja
Ono što nedostaje jeste dovoljno poslovnog znanja. Manje od trećine ispitanica prošlo je neki od programa obuke u kome su stekle ili unapredile znanja i veštine poslovanja, iako je broj prilika, programa i različitih ad hoc obuka u poslednjih nekoliko godina veći nego ikada ranije. U uskoj vezi sa ovim je i podatak da je manje od četvrtine ispitanica u članstvu poslovnih i/ili strukovnih asocijacija i udruženja.
Zaključak je da se vidi promena i da razvoj ženskog preduzetništva napreduje, ali je taj napredak vrlo spor da bi se dostigao potreban nivo.