ITIL® 4 vs ITIL® V3: Šta je to novo?
Axelos je nedavno objavio novu verziju ITIL-a (Information Technology Infrastucture Library), nazvana ITIL® 4. Konačno, najpopularniji svetski okvir za upravljanje IT uslugama (ITSM) dobija novu nadogradnju.
Prethodne verzije ITIL-a
Prva iteracija ITIL-a izašla je početkom osamdesetih godina i sastojala se od serije knjiga objavljenih tokom jedne decenije. ITIL 2 je izašao drastično promenjen, objavljen između 2000. i 2001. godine, i bavio se sa 10 ključnih procesa i servisnim centrom.
Sledeća verzija je izašla 2007. godine, a mnogi korisnici su je nazivali kao ITL 3, ali su izdavači odlučili da ga jednostavno nazovu ITIL 2007. Ova verzija je predstavila životni ciklus usluge podeljen u pet faza: service strategy, service design, service transition, service operation i continual service improvement.
To nas dovodi do ITIL V3, koji je takođe nazvan ITL 2011. Osim uvođenja procesa upravljanja poslovnim odnosima (BRM), ova nova verzija nije ponudila mnogo promena. Bilo je, međutim, lakše za čitanje. Pet osnovnih knjiga ITIL-a V3 su: ITIL Service Strategy, ITIL Service Design, ITIL Service Transition, ITIL Service Operation i ITIL Continual Service Improvement.
Koja je svrha ITIL-a 4?
ITIL koristi svaka organizacija koja želi da bolje uskladiti svoje potrebe sa IT uslugama. ITIL pomaže preduzećima da efikasno upravljaju rizicima, poboljšaju odnose sa kupcima, podstaknu isplativije prakse i kreiraju dinamično IT okruženje koje može slobodno rasti i razvijati se.
Prema blogu kompanije Axelos, ITIL 4 koristi nove tehnike kako bi IT prešao na sledeći nivo efikasnosti i efektivnosti. Svrha je da se poravna ITIL sa drugim postojećim metodama, uključujući IT4IT, Agile, DevOps i Lean, direktno adresirajući jednu od dve najveće žalbe korisnika o prošlim verzijama ITIL-a.
Razlike koje donosi nova verzija
Suštinski elementi ITIL verzije 3 ostaju isti, što možete i pročitati u ovom članku. Razlike koje ITIL-a 4 u odnosu na starije verzije se vide u uključivanju dodatnih najboljih praksi i novih materijala o integraciji.
Nova verzija povećava saradnju, olakšava komunikaciju u celoj organizaciji i integraciju Agile i DevOps u ITSM strategije. ITIL 4 je dizajniran da bude prilagodljiviji i fleksibilniji. U suštini, nova verzija podstiče holistički pogled na IT.
ITIL 4 se više fokusira na koncepte troškova, ishoda, rizika i vrednosti. Oslanjajući se na dobar izbor ideja koje je podržao ITIL Practitioner, osnovni principi nove verzije su:
- Collaborate
- Work holistically
- Focus on value
- Design for experience
- Start where you are
- Progress iteratively
- Observe directly
- Be transparent
- Keep it simple
Na kraju, ITIL 4 je prefinjena varijanta ITIL-a V3, koja oslikava promene u korporativnoj kulturi u kojima se timskom radu i interkomunikacijama daje dodatna težina, integrišući IT u ukupnu poslovnu strukturu.
Promena ITIL-a V3 do ITIL 4, nije promena sadržaja biblioteke, već promena u pristupu i filozofiji. Tehnologija napreduje na eksponencijalnim nivoima, posebno u oblastima koje spadaju pod IT. Kao rezultat toga, apsolutno je neophodno da današnja IT odeljenja budu potpuno opremljena i informisana kako bi funkcionisala u ovom dinamičnom novom okruženju, spremna da se nose sa bilo kakvom promenom koju donose inovacije.
Štaviše, sve veći broj kompanija i organizacija konačno dolazi do saznanja da je IT odeljenje sastavni deo njihovog uspeha i stoga mora biti potpuno integrisano u strukturu kompanije. Komunikacija i saradnja postali su još više neophodni za uspeh 21. veka.
Koji su novi sertifikacioni nivoi?
Prvi nivo ITIL 4 sertifikacije je – Foundation level. Ovo je ujedno i preduslov za sticanje sertifikacija višeg nivoa.
Zatim slede sledeći nivoi:
ITIL Specialist modules (3)
- Create, Deliver, Support
- Driver Stakeholder Value
- High Velocity IT
ITIL Strategist
- Direct, Plan, Improve
ITIL Leader
- Digital & IT Strategy
ITIL Master
Zainteresovani ste za ITIL?
Ako ste IT stručnjak koji je već dobro upoznat sa ITIL-om, onda bi bilo dobro da se spremite i za novu verziju. Zato smo za vas pripremili ITIL 4 dvodnevni trening, na kojem ćete naučiti sve što treba da znate o najnovijim informacijama ITIL-a. Kada završite program, savladali ste ITIL®. Naučićete sve faze životnog ciklusa IT usluga i kako povećati produktivnost, optimizovati troškove i doprineti efikasnom pružanju usluga vaše organizacije.
ITIL 4 je najavljen za 10. i 11. oktobar 2019., a za sve rane prijave i uplate, obezbeđen je Early Bird popust. Naime, za sve uplate u junu i julu, učesnici treninga će osigurati popust od 30%, dok za uplate u avgustu 20% od cene kursa. U septembru mesecu, Early Bird popust iznosi 10%.
Za više informacije ili prijave, slobodno nas kontaktirajte na telefon: 065/47-28-200 ili putem mail-a: school@smart.rs.
Prijavi se i uskoči u tvoju ITIL 4 ekspertizu!