Kako praktikovati aktivno slušanje
Šta je aktivno slušanje? Aktivno slušanje je praktikovanje upijanja, razumevanja, reagovanja i zadržavanja onoga što je rečeno. Na poslu je tajno oružje za izgradnju profesionalnih odnosa, poboljšanje produktivnosti i napredovanje u karijeri. Evo šest načina vežbanja veština aktivnog slušanja.
„Slušajte“ ne-verbalne znake
Reči nisu sve. Aktivno slušanje zahteva da takođe čitate govor tela neke osobe i prikupljate informacije iz neverbalnih znakova. Generalno, stručnjaci preporučuju obraćanje pažnje na ove znakove:
Pozitivni znaci:
- Direktan kontakt očima
- Opušteni mišići lica
- Prijateljski osmeh
- Ruke su na vidiku, otvorene i opuštene
Negativni znaci:
- Brzo kretanje oka
- Hladan, blistav ili zastakljen izgled
- Podignuta obrva kao da je u neverici ili sumnji
- Zategnuti mišići lica
- Ukočen, usiljeni osmeh
- Šake su zatvorene ili u pesnici
- Ruke su čvrsto ukrštene (ukazuje na odbrambeni ili zaštitni položaj)
- Vrpoljenje
Efikasno koristite govor tela
Govor vašeg tela pokazuje da li primate ili prilagođavate ono što neko govori. Najbolje prakse uključuju sledeće akcije:
- Okrenite se licem prema licu onog koji govori
- Održavajte kontakt očima 60% do 70% vremena
- Klimnite glavom kad je to prikladno
- Izbegavajte da sklopite ruke
- Osmeh
- Blagno se nagnuti ka onom ko priča
Ne prekidajte
Tišina može biti moćno sredstvo za slušanje. Uostalom, niko ne voli da ga neko prekida. Ne pokušavajte da završite njihove rečenice ili ubacite neku ideju. (Ako vam je potreban fizički podsetnik da biste bili tihi, čvrsto zatvorite usta dok ne dođete na red za razgovor.) Izuzetak postoji ako, na primer, kasnite na sastanak ili slično. U tom slučaju, to učinite ljubazno. („Žao mi je što sam vas prekinuo, ali …“)
Pojasnite šta je izrečeno
Ako je nešto što je osoba rekla nejasno, pokušajte da sumirate ono što ste čuli – tj. „Samo želim da budem siguran da sam sve dobro čuo/razumeo“ – ili jednostavno recite: „Izvinite, još jednom, molim.“ Izbegavajte negativne fraze, poput „Imam problema da vas pratim“ ili „Možete li to ponoviti? Prebrzo ste razgovarali.“
Postavite pitanja
Ne zazirite od postavljanja pitanja – to pokazuje da obraćate pažnju. Cilj je postavljanje pitanja koja razgovor vode na dublji nivo. Evo nekoliko primera promišljenih pitanja:
- Ako vam šef daje konstruktivnu kritiku: „Hvala na povratnim informacijama. Možete li mi reći nešto više o tome kako ćete meriti moje performanse u budućnosti?“
- Ako vaš menadžer hvali vaše rezultate: „Hvala, uložio sam puno razmišljanja i truda u ovo. Kako je klijent reagovao?“
Ograničite smetnje
Aktivno slušanje nije ništa ako nije sa poštovanjem. Međutim, izbegavanje svih smetnji je teško, posebno kada nas bombarduju email-ovi, tekstualne poruke ili obaveštenja na društvenim mrežama. Koristite ove jednostavne korake da biste ostali fokusirani kada neko razgovara sa vama:
- Sklonite svoj mobilni telefon – ili, ako je moguće, isključite ga ili stavite u avionski režim tako da nećete doći u iskušenje da proverite e-poštu.
- Razgovarajte u tihom i privatnom prostoru.
- Obavestite druge ljude da niste dostupni (na primer, možete razmotriti postavljanje znaka na vrata na kojem piše: „Molim vas, ne uznemiravajte“).
Ako saradnik pokušava da vas uključi u razgovor, ali ste prezauzeti da biste osobi posvetili punu pažnju, obavestite je. („Želim da budem u potpunosti prisutan za ovaj razgovor, ali trenutno sam preplavljen obavezama. Zakažimo vreme kako bismo mogli da razgovaramo.“)
Budite uvek otvoreni … za nove mogućnosti za posao
Aktivno slušanje može vam dobro poslužiti na više nivoa. Na primer, nikad se ne zna kada se neobavezan razgovor na zabavi ili profesionalnom događaju može pretvoriti u priliku za posao.